Skinnebensbetændelse - Fysnet.dk
2142
page-template-default,page,page-id-2142,page-child,parent-pageid-572,eltd-core-1.0,eltd-boxed,minnesota-ver-1.0,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-animate-height,eltd-dark-header,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Skinnebensbetændelse

Der er ingen mirakel behandling for denne tilstand.

Der kunne sikkert skrives mange bøger om diverse behandlinger mod skinnebensbetændelse, med alt fra hvidløg eller ingefær hver morgen, løg omkring benet om natten til mere eller mindre fantasifulde løsninger. De virker ikke –  desværre, men er trods alt harmløse  :-).

Skinnebensbetændelse ses hyppigt blandt løbere og springere og i hal-idræt. Men også langrendsløbere og skøjteløbere er udsatte.

Hvad er skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse skyldes overbelastning af muskel og senefæste langs indersiden eller ydersiden af de nedre 2/3 af skinnebenet. Ved langvarige og gentagne belastninger udvikles en betændelse (overbelastning) i muskelfæstet i knoglehinden, der er fæstet til selve knoglen. Smerterne skyldes betændelse, arvævsdannelse og fortykkelse af hinden (fascien) rundt om muskulaturen. Resultatet er, at der bliver for trangt for muskulaturen på forsiden af underbenet. Knoglehindebetændelse på inderste skinnebenskant kan forekomme helt alene eller som en følge af en anden skade. Det kan f.eks. være træthedsbrud eller kronisk nedsat cirkulation til muskulaturen i læggen (muskellogesyndrom eller kronisk forreste kompartmentsyndrom).

Det typiske symptom er smerter på forsiden/indersiden af underbenet under og efter træning (f.eks. løb). I starten har man murrende smerter og ubehag ofte efter relativt hårde belastninger. Efterhånden bliver grænsen for, hvor meget belastning man kan tåle stadig mindre. Hvis træningen fortsætter, har man efterhånden også smerter i hvile, og smerterne forværres ved minimale belastninger. Smerterne tvinger dig da til at holde inde med løbe- og springtræning.

Hvilke risiko faktorer er der for udvikling af skinnebensbetændelser?

Studier har vist at hofter, knæ og fodstilling kan være risiko faktorer. Det skal dog ikke forstås sådan, at hvis man f.eks. har platfod så udvikler man skinnebensbetændelse. Det skal forstås sådan, at hvis ikke man tager sig i agt og tilpasser den daglige belastning, så har dem med platfod en større risiko for at udvikle tilstanden. Overvægt har en stor betydning. Instabilitet og nedsat styrke over hofte/ bækken region er også en faktor der spiller ind herunder løbestil.

Som oftest er det et sammenspil mellem disse faktorer der giver udslaget – men alt begynder med manglende tilpasning af belastning hos den enkelte. F.eks. viste et studie fra Nielsen et al, at hvis nye løbere nøjes med at forøge deres belastning med ikke mere en 10% om ugen, nedsatte de skades frekvensen betydeligt. Det er derfor vigtigt for nybegyndere at starte langsomt.

Hvad er behandlingen?

Formålet med behandlingen er at dæmpe betændelsen, lindre de akutte symptomer og forebygge, at der opstår nye gener. Milde og moderate tilfælde behandles med aflastning, mens operation kan blive nødvendigt, hvis anden behandling ikke virker. Lægen kan eventuelt hjælpe med inflammationsdæmpende medicin (f.eks. NSAID).

Er der så en behandling der virker?

Videnskabeligt set så er der meget lidt, der har afgørende effekt, hvis man sammenligner med det man selv kan lave – at aflaste og tilpasse træning. Som nævnt tidligere kan der bruges rigtig mange penge og tid på nyttesløse behandlinger.

Det der er vigtigt er at ændre træningsformer. Løb i vand, cykle, svømning eller løb på cross trainer kan være muligheder, og gerne skifte mellem de forskellige træningsarter.

Styrketræning af underbens muskulatur, træning af balance, stabilisering over hofte og bækken er andre faktorer der skal arbejdes med. Det kan sagtens trænes samtidig med at skinnebenene aflastes.

Af de passive behandlingsformer er der tegn på at trykbølge behandling muligvis kan være af gavn, skoindlæg -hvis der er fejlstillinger, der bør korrigeres men ingen tvivl om, at det er aflastning og træningstilpasning, der er vigtigst.

Du bør opsøge hjælp, hvis ikke du selv kan klare problemet med aflastning, vær opmærksom på, at  en aflastning kan varer i flere måneder i værste tilfælde. Du kan regne med hurtig tilbagefald, hvis ikke du tager den nødvendig tid til at komme oven på igen. Du bør også søge hjælp til afklaring af eventuel fejlstillinger / svage mønstre i dit bevægemønster, der muligvis kan være medvirkende til, at du udvikler skinnebensbetændelse.

Hjælp på klinikken

På klinikken kan vi bl.a. hjælpe med langsom genoptræning, personlig vejledning og evt. træningsøvelser, samt de passive behandlingsformer som indlæg og trykbølgebehandling.

Forslag til øvelser til hjemmebrug

Er du i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte klinikken.

Nedenstående links er til øvelsesvideoer.

Tryk på teksten eller scan QR koden og du ’sendes’ videre til øvelserne.

[/fullwidth_text] [spb_text_block pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/3″ el_position=”first”]

De funktionelle inspireret

Skinneben Funktionel

Gulv øvelser

Skinneben Gulv

Øvelser med stor bold

Skinneben Stor Bold

Kilder:

Sundhed.dk

Fullem. Overuse Lower Extremity Injuries in Sports. Clin Podiatr Med Surg. 2015 Apr;32(2):239-251

Nielsen et al. “Training errors and running related injuries. A systematic review.” International Journal of Sports Physical Therapy 7.1 (2012): 58–75.