Hjernerystelse akut - Fysnet.dk
2448
page-template-default,page,page-id-2448,page-child,parent-pageid-572,eltd-core-1.0,eltd-boxed,minnesota-ver-1.0,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-animate-height,eltd-dark-header,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Hjernerystelse akut

Concussion

Akut vejledningen

REGEL NR 1: ER MAN DET MINDSTE I TVIVL KONTAKT EGEN LÆGE / VAGTLÆGE / SKADESTUE OMGÅENDE.

Hjernerystelse går ofte over ad sig selv indenfor nogle dage eller uger, men kan også være årsag i langvarig, og nogle gange invaliderende komplikationer i hverdagen.  Ved at følge vejledningen kommer de fleste videre uden yderligere behov for hjælp. 85 % af alle hjernerystelser kommer sig spontant indenfor 7-10 dage.

  1. Tag den med ro.

Hjernen har brug for ro, derfor skal du undgå: Fjernsyn, læsning eller anden aktivitet der kræver koncentration, skarp lys, flimrende baggrunde og forstyrrende lyde.

Lyt til kroppen og lade være med at lade dig presse for tidligt. Reagere du med svimmelhed, hovedpine, kvalme eller andre symptomer – så er du i gang med at overanstrenge hjernen. Stop op – ned i gear.

  1. Motion er vigtigt.

Efter nogle dage med ro er det vigtigt at komme i gang med at bevæge dig igen. Dine sanser skal stimuleres, med omtanke – men du skal ikke være bange for at bevæge dig. Begynde langsomt og øge aktiviteten gradvist. Begynde med korte gåture, gerne flere om dagen. Det er bedre med korte påvirkninger flere gange frem for længere påvirkninger der risikere at overbelaste.

En måde at styrer din belastningen på er efter ”stige modellen”. To metoder der ofte anvendes:

Hvis du er ude at gå i en halv time og har det godt med det – så fortsætter du med det i en uges tid. Herefter må øge aktiviteten med 50%, dvs. næste uge må du ga 45 minutter ad gangen. Hvis det går godt fortsætter du med de 45 minutter, forværrer det – tilbage til 30 minutter i en ugen mere, før man forsøger at trappe op igen.

 En anden model er at du højst må øge distancen / tiden med 10% for hver dag. Kan man ikke holde til det – trækker man de 10% fra igen.

Du skal undgå at få en høj puls eller løfte tungt i første omgang. Mærk og lytte efter kroppen, men pas på at du ikke går i stå. På denne måde kan aktiviteten styres. Fører eventuelt dagbog.

 

HJERNETRAPPEN:

Når det akutte forløb er ovre og du er begyndt at kunne tåle lidt større belastninger er du klar til hjernetrappen.

Hjernetrappen fungere sådan at for hver gang du tager et trin op skal du være symptomfri på dette trin før du tager et mere. Kan du ikke holde til at være på det valgte trin, fordi du får tilbagefald – går du et trin ned igen. Eksempel: øger du aktiviteten fra: trin 2 til trin 3 og får tilbagefald, trapper du ned til til trin 2 igen  indtil symptomfrihed, for igen at forsøge sig på trin 3.

Trin 1: Absolut hjernehvile. Ingen TV, computer, mobil, film, læse, fysisk aktivitet, skole.

Trin 2: Let aerob træning efter 24 timers symptomfrihed i trin 1 (kondicykel, gang)

Trin 3: Specifik idrætstræning / let arbejde (evt deltid) efter 24 timers symptomfrihed i trin 2.

Trin 4: Idrætstræning uden kropskontakt / let arbejde (fuldtid) efter 24 timers symptomfrihed i trin 3

Trin 5: Idrætstræning med fuld kropskontakt / almindeligt arbejde (deltid) efter 24 timers symptomfrihed i trin 4

Trin 6: Tilbage til fuld idræt / arbejde efter 24 timers symptomfrihed i trin 5

 

Kilder:

Referencer:

Leddy et al. The Role of Controlled Exercise in Concussion Management. PM R. 2016 Mar;8(3 Suppl):S91-S100. doi: 10.1016/j.pmrj.2015.10.017.

Matuszak et al. A Practical Concussion Physical Examination Toolbox: Evidence-Based Physical Examination for Concussion.. Sports Health. 2016 Mar 28. pii: 1941738116641394

Wells et al. Challenges in Determining the Role of Rest and Exercise in the Management of Mild Traumatic Brain Injury.J Child Neurol. 2016 Jan;31(1):86-92. doi: 10.1177/0883073815570152. Epub 2015 Feb 16.

McCulloch et al. Development of clinical recommendations for progressive return to activity after military mild traumatic brain injury: guidance for rehabilitation providers. J Head Trauma Rehabil. 2015 Jan-Feb;30(1):56-67. doi: 10.1097/HTR.0000000000000104.

Marshall et al. Updated clinical practice guidelines for concussion/mild traumatic brain injury and persistent symptoms. Brain Inj. 2015 Apr 14:1-13. [Epub ahead of print]

Clayton et al. Concussion in Children and Adolescents. Curr Phys Med Rehabil Rep (2013) 1:88–96

McCrory et al. Consensus statement on concussion in sport: the 4th International Conference on Concussion in Sport held in Zurich, November 2012. Br J Sports Med 2013;47:250–258.

Läkertidningen nr 16 , 2007, vol 104. ”Hjärskakning och idrott – nye retningslinjer för händläggning”. Tegner og Gustafsson. (Svensk lægetidsskrift)

Maddocks DL, Dicker GD, Saling MM. The assessment of orientation following concussion in athletes. Clin J Sport Med 1995;5(1):32-35.