Fysisk træning - hvor ofte er nok ?
3618
post-template-default,single,single-post,postid-3618,single-format-standard,eltd-core-1.0,eltd-boxed,minnesota-ver-1.0,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-animate-height,eltd-dark-header,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Blog

Træning – hvor ofte er nok ?

Følgende er tidlige bragt på Dr.dk. Men jeg synes budskabet er vigtigt. Derfor viderebringes original teksten her. God læsning.

“Træning én gang om ugen er nok til at forlænge livet

Ny forskning viser, at folk, som presser al deres træning ind i nogle få ugentlige dage, har formindsket risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme og kræft. En begrænset indsats har dermed også en effekt, pointerer dansk forsker.

Træning er sundt, men en travl hverdag betyder, at mange mennesker ikke kan finde tid til at træne de 2,5 timer om ugen, som WHO anbefaler – i hvert ikke fra mandag til fredag.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet (Gælder voksne mellem 18-64 år)
  • 30 minutter om dagen ved moderat til høj intensitet
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter
  • Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden
  • Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Derfor presser mange mennesker al deres træning ind i weekendprogrammet og bliver såkaldte weekendkrigere, som træner samtlige 2,5 timer moderat eller 75 minutter intensivt over kun ét eller to træningspas lørdag og søndag……”

Læs hele artiklen her

Jens Erik Jørgensen

Praktiserende fysioterapeut. MScPT. Godkendt Specialist i Muskuloskeletal Fysioterapi

Follow: