Forebygge idrætsskader

“Frivillighed er en stopklods

Idræt i Danmark foregår meget ofte på frivillig basis. En træner skal i det daglige arbejde med udøverne kunne jonglere med pædagogik, psykologi og motiverende træning. Og det er ikke obligatorisk for trænere at have taget en uddannelse.

– Man kanforebyggelse_af_skader_og_sygdomme_i_muskler_og_led_omslag stille spørgsmålet, om der er nok, der tager uddannelsen. Men selvom det er frivilligt, fralægger det ikke foreningerne ansvaret for at forebygge skaderne, siger Nina Bundgaard.

Det er særligt i kontaktsport som fodbold og håndbold, at de alvorlige skader opstår. Piger har tre-fem gange større risiko for skader og øget dannelse af slidgigt.” Kilde:dr.dk (se linket forneden)

Er det noget du kender til ude i din forening ? Det er nok ikke helt utænkeligt. Hvorfor er det så vigtigt at forebygge fremfor at behandle ?

 

Det kan du læse meget mere om her

Har din forening brug for vejledning / foredrag eller kursus i forebyggelse eller indput om det at være på toppen som idrætsudøvere er der et godt tilbud til dig her. Skader-Nejtak

 

Maratonløb

Her er der et lille udpluk  fra udlandet. Klargøring til maratonløb. Kort video fra Tom Groom, bedre kendt som “the running physio”. En velkendt ekspert på løb.

Vil du læse mere kan du følge hans blog

Type 2 diabetes

“Sundhedsstdiabetesyrelsen anbefaler, at voksne er aktive mindst 30 minutter om dagen med moderat- til høj intensitet. Derudover bør du også to gange om ugen øge og vedligeholde din kondition, muskelstyrke og knoglestyrke. Her skal træningen være af høj intensitet og vare 20-30 minutter.

Anbefalingerne gælder, uanset om du har diabetes eller ej.

Her kan du læse om Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet opdelt efter aldersgruppe.

Anbefalinger for fysisk aktivitet for voksne (18-64 år)

Du kan læse baggrunden på engelsk som beskrevet i British Journal of Sports Medicine her

eller her

Er du ny til diabetes 2 diagnosen, eller vil du vide mere om tilstanden – så kan du vælge at downloade en detaljeret pjece her

 

Kilde:

Sundhedsstyrlesen

British Journal of Sports Medicine (Br J Sports Med 2016;50:1379-1381 doi:10.1136/bjsports-2015-094895)

Diabetesforeningen

 

 

Sundhed

vegan_food_pyramidTankevækkende indlæg i avisen Berlingske.

“Spiser du kun skyr til morgenmad og nægter at sætte tænderne i lyst brød? Tæller du hele tiden kalorier? Er du blevet veganer, vegetar eller rawfood-tilhænger? Har du droppet smør til dit rugbrød? Køber du kokosolie til at stege i? Er træning blevet en borgerpligt for dig?

Svarer du ja, er du inkarnationen af det sunde, moderne menneske. Svarer du ja og bliver samtidig lidt forpustet, er du måske en af de danskere, der med løbesko okser rundt på vejene i en usund, sundhedshysterisk tilstand.”

Har det vakt din interesse – læs hele indlægget her